Frit leverandørvalg efter serviceloven – eks. dropfodsskinner …

Frit Leverandørvalg efter serviceloven
Hver kommune har som regel en samarbejdsaftale med en udvalgt leverandør af hjælpemidler. Når du modtager din bevilling på hjælpemidlet fra kommunen, vil du blive henvist til denne leverandør; – bandagist, skomageri, kørestolsleverandør eller butik.
Du har til enhver tid lov til selv at vælge, hvem du foretrækker at få til at lave eller levere dit hjælpemiddel
– uanset hvad der står på bevillingen.
Hvis der er en forskel i prisen på hjælpemidlet mellem den leverandør, kommunen har en aftale med og den, du istedet vælger at benytte, skal du selv betale differencen.
Fakta er at bestiller man hos LEMCO sparer man ofte kommunen penge i forhold til kommunens daglige leverandør af hjælpemidler.
Frit Leverandørvalg efter serviceloven.
Man har ret til selv at vælge leverandør – dermed kan man spare kommmunen penge, da vi ofte er billigst og bedst, eller man kan få endnu bedre kvalitet til samme pris.
Serviceloven Paragraf 112, stk. 3
Stk. 3. Ansøgeren kan vælge leverandør af hjælpemidler, jf. dog stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen har indgået en leverandøraftale og ansøgeren ønsker at benytte en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen har indgået leverandøraftale med, indkøber ansøgeren selv hjælpemidlet og får udgifterne hertil refunderet, dog højst med et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør.
Har kommunalbestyrelsen ikke indgået leverandøraftale, kan ansøgeren vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Serviceloven Paragraf 112, 4
Stk. 4. Ansøgerens ret til at vælge leverandør af hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hvis kommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker at anskaffe fra en anden leverandør.